Cum imi gestionez afacerea in perioada Coronavirus (COVID-19)?

Organizația Mondială a Sanatații a declarat coronavirusul ca fiind o pandemie globals.

Această pandemie afectează atat sanatatea oamenilor, cat si economia din Romania, si deși nu avem toate raspunsurile, dorim sa împartasim ceea ce atim ai să oferim cateva recomandari pentru afacerile mici si mijlocii, care sunt nevoie sa faca schimbari in strategia de business.

Conform Google Trends, de pe data de 7 martie interesul romanilor pentru acest subiect “a explodat”.” Odata cu aceasta crestere a cautarilor despre acest subiect, exista si un boom de interes pentru anumite produse sau servicii conexe legate e acest subiect precum mastile chirurgicale sau dezinfectantii.

*Raspunsurile la toate intrebarile despre acest virus le puteti gasi in sectiunea de Q&A dedicata COVID-19 al WHO

statistica performanta

Cum au raspuns Google și Facebook la provocarea COVID-19?

  1. Ofera access mai usor si mai rapid catre informatiile reale si relevante, precum simptome, noutati despre evolutia virusului, etc.
  2. Elimina orice tip de continut care pretinde că vindeca coronavirusul în loc să solicite ajutor medical de specialitate
  3. Blocheaza reclamele pentru produsele sau serviciile care exploateaza situatia actuala, precum tratamentele naturiste impotriva COVID-19

Ce se intampla cu business-urile in Romania odata cu aparatia acestei pandemii?

Intr-adevar exista industrii puternic afectate de acest eveniment, care au fost nevoite sa isi opreasca activitatea, iar printre cele mai afectate sunt:

  • Industria de travel
  • HoReCa
  • Propietarii de hoteluri si pensiuni
  • Magazinele fizice non-alimentare

Totusi, deloc suprinzator, este faptul ca in aceasta perioada exista si industrii care efectiv “au explodat” ca si vanzari, iar unele din cele mai revelante pe care le-am identificat sunt:

Serviciile si produsele medicale si de sanatate

Ceea ce este si normal pentru ca majoritatea oamenilor au inceput sa caute online informatiile care sa ii ajute sa se protejeze si sa previna infectia, in special tratamentele si medicamentele care ajuta la cresterea imunitatii, precum si modalitati prin care sa se poata proteja, precum mastile de fata sau dezinfectatii

Produsele bio, suplimentele alimentare si produsele de ingrijire personala

Este o nisa cu foarte mult potential in perioada aceasta pentru ca acum romanii fac foarte mult research in legatura cu masurile de preventie si asculta atent recomandarile venite din partea specialistilor in domeniu.

Astfel, ei cauta modalitati prin care sa isi imbunatateasca stilul de viata, starea de sanitate si iginena personala astfel incat riscul de imbolnavire sa scada.

statistica

Angajarile in Video chat

Suprinzator, se pare ca aceasta este o perioada foarte buna pentru firmele care angajeaza in domeniul video chat-ului, si acest lucru se intampla din simplul motiv ca odata cu scaderea economiei multe posturi vor fi desfiintate si atunci oamenii vor fi nevoiti sa gaseasca solutii alternative de generare a veniturilor.

Livrarea de flori si cadouri la domiciliu

Se pare ca indemnul #staiacasa, prin care multi angajati lucreaza de acasa, a dus la cresterea nisei de livrare a florilor si cadourilor pentru diferite ocazii.

Pentru ca romanii nu pot sa iasa din casa perioada aceasta, apeleaza la firme specializate in acest domeniu pentru a face o surprinza persoanelor dragi sau colegilor de birou

statistica web

Serviciile care pot fi oferite si online

Se pare ca odata cu aparitia acestui virus si cu problemele cauzate mediului de business, multe afaceri mici au luat atitudine si, acolo unde s-a putut, si-au adaptat afacerea si au facut shift-ul catre oferirea serviciilor lor pe diferite platforme online.

Dintre afacerile care ofera servicii online, putem enumera urmatoarele:

  • Firmele de traduceri si interpretariat
  • Cabinetele de psihologie
  • Firmele de consultanta
  • Cursurile si training-urile online
  • Etc
statistica web

Ce masuri trebuie sa iau pentru a trece cu bine peste aceasta situatie?

Mai jos va lasam o lista de recomandari care cu singuranta va vor ajuta afacerea sa genereze venituri suplimentare, nu doar in perioada aceasta, dar si mult dupa ce aceasta criza se va stinge

Trebuie sa fiu online, online e mai sigur

Este clar ca odata cu masurile luate de autoritati atat in Romania, cat si la nivel global, cererea de produse si de servicii se va indrepta cu pasi rapizi catre achizitii online, in siguranta, de la domiciliu.

Ce trebuie tu sa faci este sa fii acolo unde este clientul tau, dar sunt cateva lucruri de care trebuie sa tii cont:

  • Competitia va fi mult mai agresiva pe online, pentru ca toate business-urile isi vor muta atentia catre vanzarea online si asta va duce inevitabil la o crestere a costurilor
  • Trebuie sa iti adaptezi strategia de business, astfel incat sa oferi cat mai multe din produsele sau serviciile tale online
  • Site-ul tau trebuie sa fie foarte bine optimizat, pentru ca el va deveni principalul tau generator de vanzari. Acesta trebuie sa respecte best practice-urile din domeniu si sa fie adaptat noilor cerinte de pe piata, asa cum a facut si competitia ta.
  • Faci o analiza calitativa a bugetelor si strategiei de marketing si te asiguri ca investesti acolo unde ai cel mai mare ROI (return on investment)
  • Oferi posibilitatea de plata online (daca business-ul permite), astfel incat sa limitezi tranzactiile cu cash si astfel riscul de infectare.

Sunt mai aproape de clientii mei, ca niciodata pana acum

La fel ca si tine, toata lumea este speriata si reticenta in aceasta perioada, din cauza informatiilor care se vehiculeaza atat in mediul online cat si la TV, asa ca ce trebuie tu sa faci este:

  • Ofera informatii clare pe site-ul tau, pe retelele sociale, dar si in reclamele pe care le derulezi cu masurile de pe care le-ai luat astfel incat sa iti poti oferi produsele sau serviciile in deplina siguranta
  • Invita-ti clientii si potentiali client sa te urmareasca pe Facebook si LinkedIn pentru ca acolo pot fi mereu la curent cu noi informatii legate de activitatea ta
  • Pe cat posibil, ia legatura cu clientii tai si spune-le de masurile de siguranta pe care le-ai luat, astfel incat acestia sa fie in deplina siguranta
  • Asigura-te ca acestia te pot contacta in toate modurile preferate de fiecare dintre ei, telefon, chat, email, etc si raspunde repede intrebarilor si cererilor lor si ca aceste modalitati de contact sunt usor de gasit si functioneaza corespunzator
  • Dezinfecteaza produsele si ustensilele pe care le folosesti si asigura-te ca personalul tau este echipat corespunzator si testat impotrica COVID-19, daca trebuie sa interactioneze cu clientii

Iau legatura cu partenerii de business si ma asigur ca totul functioneaza capacitate maxima

Asa cum multe business-uri au dificultati perioada aceasta in desfasurarea activitatilor lor, la fel se poate intampla si cu partenerii de business si exact ca la un joc de domino, o problema in activitatea acestora te va afecta si pe tine. Astfel:

  • Discuta cu toti partenerii de business esentiali pentru buna desfasurare a activitatii tale si asigura-te ca acestia isi pot indeplini obligatiile contractuale si pot livra produsele sau serviciile pentru care i-ai contactat
  • Verifica daca furnizorii au stoc suficient si daca pot livra in conditii normale
  • Discuta cu firmele de curierat daca isi vor desfarura activitatea in conditii normale
  • Verifica daca partenerii tai sunt sanatosi si pot lucra la capacitate maxima (contabilitate, agentie de marketing etc)
  • Gaseste rapid solutii la probleme pe care le-ai intampinat discutand cu oameni din aceeasi bransa pe grupurile dedicate de Facebook

Angajatii mei sunt inima business-ului

Cea mai importanta resursa pe care o ai in firma ta sunt angajatii tai, pentru ca fara acestia toate resursele pe care le gestionezi devin doar mobila.

Iata cateva sfaturi astfel incat sa treceti peste aceste evenimente cu bine:

  • Discuta deschis cu ei si explica-le sincer problemele pe care le are business-ul tau si incearca pe cat posibil sa te sfatuiesti cu ei, pentru a te apropia mai mult de ei (mai ales acum cand probabil nici nu mai lucrati din acelasi loc)
  • Intreaba-i despre starea lor de sanatate si problemele de la job si arata-le ca esti aproape de ei. Vor aprecia asta.
  • Incearca sa ai cel putin un meeting saptamanal cu ei pe o platforma online (daca lucrati de acasa), in care sa planificati activitatile ce urmeaza sa fie desfasurate si sa verifica constant daca acestea sunt indeplinite.
  • Foloseste in CRM online pentru stabilirea si monitorizarea task-urilor, care sa fie usor de folosit pentru toata echipata ta. Exista cateva CRM-ul gratuite pe care le poti folosi, precum Asana sau Trello
  • Chiar daca esti nevoit sa faci taieri de salarii sau cheltuieli, spune-le clar ca este doar o situatie temporara si lucrurile vor reveni la normal imediat ce business-ul isi revine. Daca relatia ta cu ei este buna si atmosfera la locul de munca este una placuta, nimeni din echipa nu va pleca.

#IamSmart

Acum este momentul oportun sa profiti de situatia actuala intr-un mod inteligent pentru a castiga capital de incredere si pentru a analiza afacerea la rece.

  • Discuta deschis cu un specialist in domeniul online si stabiliti impreuna cea mai buna strategie pe care poti lua pentru a iti dezvolta afacerea
  • Solicita un audit asupra strategiei tale de business, pentru a identifica noi oportunitati de crestere, precum si particularitatile afacerii ce pot fi imbunatatite.
    Chiar si noi oferim astfel de audit-uri asupra strategiei de marketing si vanzari in domeniul online
  • #staiacasa – este hastagul folosit de multe business-uri pentru a comunica perioada aceasta, pe care il poti folosi si tu in strategia de comunicare a business-ului
  • Ofera facilitati clientilor tai, precum plata in rate, reduceri, consultanta gratuita, etc si sa ai in vedere faptul ca acum focusul acestora este pe nevoile de baza (hrana, siguranta, etc)

Hai sa vorbim

Suna-ne sau lasa-ne un mesaj si in 24 de ore vei fi contactat de un specialist.







    Suna-ne! 😊